Deze zin is een van de vooronderstellingen waar NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) op is gebaseerd.
In een van de interviews voor mijn podcast “ambtenaren zijn net mensen” werd het belang genoemd om elkaars taal te leren spreken. Het helpt enorm als je niet alleen probeert om de juiste woorden te gebruiken, maar ook beseft dat de respons die je krijgt van je gesprekspartner iets zegt over de manier waarop jij communiceert en wat dat doet bij de ander.
De ander werkelijk waarnemen is een talent en is aan te leren. Als je heel erg in je eigen hoofd zit dan is het erg moeilijk om daadwerkelijk de ander te zien en te horen. Dat lijkt heel logisch, maar het is verbazingwekkend hoe vaak mensen een communicatiestoornis hebben en dan denken “hoe ben ik hier nu weer in terecht gekomen?” of “waarom begrijpt die ander niet wat ik probeer te zeggen”. En dan krijg je dus een respons die je niet had verwacht en die je vaak ook in vervelende situaties brengt die dan vervolgens weer opgelost moeten worden. Door het benoemen van jouw verwarring en de emotie die je bij de ander ziet kun je meestal wel weer terug naar het goede gesprek, maar dat zou eigenlijk niet nodig hoeven te zijn.
Het gaat niet alleen over de daadwerkelijke woorden die je gebruikt in een gesprek en de respons die deze woorden bij de ander oproepen, maar ook de kleine en grotere signalen die iemand afgeeft tijdens een gesprek. Het ongemakkelijk verzitten, de felle blik in de ogen, de handen die worden gebald, het meer naar voren gaan zitten en ga zo maar door.
Wil je ook graag je communicatie effectiever maken? In de eerste module van mijn training “vergroot je veranderkracht” gaan we aan de slag met waarnemen. Je kunt al in september starten.
Lees hier meer informatie en maak een vrijblijvende afspraak.