Luisteren is een vaardigheid
Luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden voor goede communicatie, maar ook een van de meest onderbelichte. Veel conflicten, op het werk of privé, komen voort uit het feit dat we iets niet goed verstaan hebben, of niet goed hebben begrepen.
Luisteren is niet eenvoudig, écht goed luisteren is best moeilijk eigenlijk. Ga maar eens bij jezelf na, hoe vaak heb je de laatste week gedacht; ‘dat had ik anders begrepen’ of ‘dat heb ik niet meegekregen’?
Gratis luisteren, durf jij het aan?
Gelukkig is luisteren een vaardigheid die je kunt leren. Ik heb een aantal jaren geleden kennis gemaakt met het concept Free Listening of Gratis luisteren. Dit houdt in dat je op een plek gaat zitten waar veel mensen komen. Je maakt jezelf bekend door middel van een bord waarop je aangeeft dat je daar zit om te luisteren naar mensen. De eerste keer dat ik dat deed voelde ik mij het eerste half uur voor gek staan met mijn kartonnen bord midden in het centrum van Tilburg, maar op een gegeven moment kwamen er toch mensen voorzichtig vragen wat ik daar nou eigenlijk aan het doen was waarna ik een paar prachtige verhalen heb mogen aanhoren.
Tranen van blijdschap
Het doet echt iets met mensen als je ze onverdeelde aandacht geeft. Een uitwisselingsstudente die over haar thuisland vertelde en zelfs een muziekstuk liet horen en met tranen in haar ogen van blijdschap afscheid nam omdat ze had kunnen vertellen over haar heimwee. Of de man die eerst aangaf dat hij het verleerd was om te iets te vertellen omdat er nooit iemand naar hem luisterde en daarna een prachtig levensverhaal met mij deelde. Maar er kwamen ook mensen die een mening verkondigen die ver van die van mij staan. Omdat ik geen oordeel geef en toch met volle aandacht luister, maakt dat er iets verschuift in de manier waarop het wordt verteld. Dat betekent niet dat ik het eens ben met de mening (want dat is ook een oordeel), maar dat er vaak wel wederzijds begrip ontstaat of verzachting van de manier waarop het wordt uitgesproken. En dat is prachtig om mee te maken.
Het heeft mij geleerd om ook bij zaken waar ik veel emotie bij voel, soms gewoon alleen maar te luisteren en mijn volle aandacht aan de ander te geven en dat levert altijd meer op dan meteen met tegenargumenten te komen.
Goed luisteren
Goed luisteren bereik je vooral door te oefenen, oefenen, oefenen. Durf jij het aan om in een gesprek alleen maar te luisteren. Te luisteren naar wat een ander te vertellen heeft zonder daar direct een mening of oordeel op te hebben? Iemand zijn of haar hele verhaal te laten vertellen zonder het stokje over te nemen en jouw verhaal of ervaring te delen?
In mijn podcast ‘Luisteren is een vaardigheid’ deel ik een aantal handige tips en tricks met je die de communicatie zeker doen verbeteren.