Van Omelet tot Organisatieverandering: Hoe Smaak en Ervaring Ons Denken Beïnvloeden

blog: Van Omelet tot Organisatieverandering: Hoe Smaak en Ervaring Ons Denken Beïnvloeden

De omelet zat bomvol champignons en de boter droop van de lepel. Het ei zelf was smeuïg en absoluut niet droog. Over het hele gerecht was verse peterselie gestrooid en erbij lag lichte toast met een knapperige buitenkant en zacht van binnen. Het is meer dan 40 jaar geleden dat ik het at, maar ik kan me nog steeds de smaak en geur herinneren. Het restaurant was chic, niet een plaats waar wij als familie normaal gesproken kwamen. We waren een dagje in Middelburg, maar we hadden honger en op de een of andere manier waren we hier terecht gekomen.

Ik denk dat hier mijn liefde voor echt goed eten is ontstaan. Ik had nog nooit zo iets lekkers gegeten. Inmiddels heb ik vele mooie gerechten mogen eten en in allerlei restaurants gegeten, maar die eerste ervaring ben ik nooit meer vergeten. Hij is verankerd in mijn geheugen en ik kan het gevoel en de smaak weer oproepen wanneer ik dat wil.

Het verankeren van dit soort herinneringen kan zowel met positieve ervaringen als negatieve ervaringen gebeuren. Wanneer ik een training rondom veranderen in organisaties geef kom ik helaas vaak de negatieve ankers tegen. In veel gevallen is het niet het eerste veranderproces wat mensen ervaren en vaak hebben de deelnemers helaas slechte ervaringen met een verandering. Het heeft geresulteerd in een andere rol waar ze niet tevreden mee zijn, ze hadden goede ideeën maar daar is niets mee gebeurd, de verandering heeft het oude team uit elkaar gedreven of ze voelen zich niet gehoord of gezien.  In combinatie met de onzekerheid van de huidige verandering een bijna zeker proces voor weerstand.

Belangrijk voor mij is dan ook om te achterhalen welke negatieve overtuigingen en ervaringen de deelnemers hebben en ervoor te zorgen dezelfde fouten te vermijden in het nieuwe proces. Een open en eerlijk gesprek met de deelnemers over eerdere ervaringen waarbij we nieuwsgierig blijven met aandacht en zonder oordeel is dus noodzakelijk. Soms is het ingewikkeld om eerdere fouten te vermijden wanneer er sprake is van ingesleten patronen, maar het is wel mogelijk om de deelnemers in ieder geval het gevoel te geven dat zij invloed kunnen uitoefenen op de verandering en dat die invloed vaak veel verder gaat dan ze vermoeden.

En uiteraard werken we ook actief aan het creëren van positieve ankers en ervaringen gedurende de hele periode.

 

Wil je meer weten over hoe ervaringen en verandering binnen organisaties met elkaar verbonden zijn? In mijn boek De Spreeuwenzwerm ga ik dieper in op dit thema. Je kunt het boek hier bestellen.

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden